SBKGD

Gesloten (do 08.00 - 16.30)

Toon openingstijden

verenigingen - SBKGD - kaartoverzicht

SBKGD

In 1984 werd, door de afdeling Groningen van de Vereniging van Kerkvoogdijen, de Stichting Behoud Kerkelijke Gebouwen in Groningen (SBKGG) opgericht. Tot 1990 was de SBKGG alleen werkzaam in de provincie Groningen. In 1990 kwam daar de provincie Drenthe bij waardoor de naam SBKGD ontstond.
Het doel van de Stichting is haar leden en andere eigenaren te helpen bij de instandhouding van alle kerkelijke gebouwen, orgels, meubilair etc. Wij werken momenteel voor 135 eigenaren die tezamen 145 monumentale kerken en ruim 90 monumentale orgels bezitten.
In goed overleg met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), restauratiearchitecten en orgeladviseurs worden in het kader van het "Besluit Rijkssubsidiëring Instandhouding Monumenten (BRIM)" Instandhoudingsplannen opgesteld waarin zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen en eisen van de opdrachtgever.
Na de benodigde goedkeuringen, het toekennen van rijks- en aanvullende subsidies en op basis van een verantwoord financieel dekkingsplan kunnen de werkzaamheden in uitvoering worden genomen. De begeleiding en de controle op de uitvoering worden gedaan door de SBKGD, architecten en adviseurs. Jaarlijks wordt er voor enkele miljoenen aan projecten uitgevoerd.
Op het gebied van monumentenzorg is de SBKGD zo al jaren een belangrijke schakel tussen opdrachtgever, overheden, ondernemers en subsidieverstrekkers.

Gesloten
Opent vandaag om 8.00