Geopend tot 17.00

verenigingen - Landelijke India Werkgroep - kaartoverzicht

Landelijke India Werkgroep

De Landelijke India Werkgroep is een onafhankelijke niet-gouvernementele organisatie (NGO) die zich middels maatschappelijke en politieke meningsvorming en beïnvloeding, onderzoek, samenwerking in coalities, voorlichting, publiciteit en publiekscampagnes inzet voor de verbetering van de levens van (kans)armen in Zuid-Azië.
De drie kernthema’s van de LIW zijn:

- Kinderarbeid en Onderwijs in kader van de coalitie Stop Kinderarbeid
- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO ) in sectoren als kleding (samen de Schone Kleren Campagne) thee, natuursteen en zaden maar ook d.m.v. beïnvloeding van politiek beleid via het MVO Platform.
- Dalits ('kastelozen') en Mensenrechten (kastendiscriminatie) damen met het International Dalit Solidarity Network.

Deze thema’s staan al vijftien jaar centraal. Een kleine organisatie kan alleen effectief kan zijn als zij zich langdurig inzet voor een of meer thema’s en daardoor veel expertise, een goed contactennetwerk en sterke coalities opbouwt. In het verleden was dat vooral in Nederland samen met enkele goede Indiase organisaties, nu is dat ook in Europese en internationale coalities.
Het belang van de samenwerking met Indiase organisaties is alleen maar gegroeid. Vanuit de expertise die de afgelopen 30 jaar is opgebouwd draagt de LIW vanuit Nederland bij aan oplossingen voor de door die Indiase organisaties gesignaleerde problemen. Wij spreken daartoe beleidsmakers in het bedrijfsleven en de politiek aan, bijvoorbeeld waar het gaat om bestrijding van kinderarbeid en (on)verantwoord ondernemen. Door damenwerking in coalities rond deze onderwerpen is onze‘doelgroep’ breder dan de (kans)armen in India.

In de loop van de jaren zijn er steeds meer dwarsverbanden tussen onze thema’s ontstaan en daardoor meer mogelijkheden tot actie en invloed. Zo speelt maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ook bij kinderarbeid en Dalits een grote rol. Daarnaast kijken we specifiek naar kinderarbeid en toegang tot onderwijs van Dalit-kinderen en gebruiken die kennis bij onze MVO activiteiten.

Solidair met de (kans)armen, dat wil de LIW zijn. De doelstelling van de LIW is om “vanuit Nederland bij te dragen aan een menswaardig bestaan voor de (kans)armen in India. Zij doet dit vanuit het streven naar een rechtvaardige wereld en neemt daarbij de mensenrechten als uitgangspunt.”
ogelijkheid de kansarmen van India concreet te ondersteunen in hun streven naar sociale rechtvaardighe

Services

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor Landelijke India Werkgroep