Koetshuis Stichting

De concerten van Oldenzaal Klassiek worden steevast gehouden in het sfeervolle 't Koetshuis aan de Marktstraat 13A, in het historische centrum van Oldenzaal.

De Stichting Culturele Raad Oldenzaal stelt zich al veel jaren ten doel de concertzaal van het Koetshuis gelegen aan de Marktstraat Oldenzaal naast maandelijks concerten deze tevens beschikbaar te stellen aan jonge getalenteerde musici voor oefenen en het geven van concerten op de fraaie Steinway vleugel.

De geschiedenis van 't Koetshuis en het J.W. Racerhuis

Het langwerpige gebouw, Marktstraat 15, is geheel eigendom van de in 1980 opgerichte Stichting J.W.Racerhuis, voortgekomen uit de Vereniging De Grote Sociëteit.

Het Koetshuis was tot 20 november 1950 eigendom van de Vereniging De Oldenzaalse Oudheidskamer die het als legatie had gekregen van mej.Gulia Jeanette Palthe (1863 - 1928). Toen zij nog leefde was het Koetshuis via een schutting verbonden met het Palthehuis, haar woning en nu het Museum. De Vereniging De Grote Sociëteit kocht het J.W. Racerhuis op 18 februari 1898 voor ƒ 5500,- van Vrouwe Maria Emerencia Mighorius.

In de koopakte werd uitdrukkelijk vermeld dat de grens in het Racerhuis lag midden in de zuidoostelijke muur van de schuur (het Koetshuis). De muur en de schoorsteen met aan beide kanten een schouw zijn voor gemeenschappelijk gebruik. In deze muur mochten geen ramen of lichten gemaakt worden.

Het Koetshuis zelf is als schuur onder een dak met het J.W.Racerhuis tot 1993 gebruikt als stal, opslagruimte voor kolen en later als garage.

Het Koetshuis stamt uit 1617 en heeft een fraaie niendeur met daarboven een balk met de volgende tekst

ANNO DOMINI 1617

GODT WIL DIT HUIS BEVRIEN UND DIE
IN WOENDERS "GEBENE DIEN" WANT

SO GOT NIET GIFT SYN GUNST

IS AL HAER ARBEI EN WAKEN UMSUNST

In 1974 werd er gepleit de ruimte van het Koetshuis geschikt te maken voor concerten, lezingen of exposities.

Pas in 1993 werd dit gerealiseerd. Het karakteristieke Koetshuis wordt nu voornamelijk gebruikt voor concerten en trouwerijen. Het bezit een prachtige Steinway&Sons
B concertvleugel.

Koetshuis Stichting