Stichting Vluchteling

Stichting Vluchteling richt zich op het geven van noodhulp aan vluchtelingen en ontheemden die zich in een humanitaire crisis bevinden. Bij acute nood zorgt Stichting Vluchteling voor directe hulp, zoals onderdak en voedsel, medische zorg, schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen. Na de noodhulpfase is er aandacht voor langlopende hulp, gericht op het verhogen van de zelfredzaamheid en het bieden van kansen op het opbouwen van een zelfstandig en menswaardig bestaan. Ook bij langlopende crises biedt Stichting Vluchteling hulp in vluchtelingenkampen. Met medische zorg, onderwijs en het bevorderen van economische activiteiten, zoals het opzetten van bedrijfjes in vluchtelingenkampen.

Hulp bij herstel en wederopbouw na terugkeer
Ook in situaties na beëindiging van een crisis of ramp blijft Stichting Vluchteling actief. Stichting Vluchteling helpt vluchtelingen bij een veilige en vrijwillige terugkeer naar huis en ondersteunt bij de eerste wederopbouw na een conflict, bijvoorbeeld door in terugkeergebieden scholen te bouwen, de medische zorg te verbeteren, en landbouwgronden te ontmijnen. Stichting Vluchteling stimuleert vluchtelingen om een nieuw en zelfstandig bestaan op te bouwen, bijvoorbeeld door kleine kredieten te verstrekken.

Internationale en lokale partnerorganisaties van Stichting Vluchteling voeren ter plekke de hulpprojecten uit. Vluchtelingen zijn – daar waar mogelijk – zelf direct betrokken bij de uitvoering van de hulpverlening. Stichting Vluchteling is onderdeel van het wereldwijde netwerk van het International Rescue Committee: de belangrijkste partnerorganisatie van Stichting Vluchteling.

Soms is hulp alleen niet voldoende en treden we op als pleitbezorger, door ons publiekelijk uit te spreken en misstanden aan de kaak te stellen.Daarnaast geven we in Nederland voorlichting over het wereldwijde vluchtelingenprobleem.

Stichting Vluchteling
Den Haag Den Haag