Geldersch Landschap En Kasteelen

Stichting Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen beheert natuurterreinen, kastelen en landgoederen in Gelderland. Wij willen de karakteristieke rijkdom van de provincie behouden en beschermen, zodat iedereen er nu en in de toekomst van kan genieten. Cultuurhistorie vormt hierbij de leidraad.
Behoud, beheer en herontwikkeling van Gelders erfgoed vraagt groot maatschappelijk draagvlak. Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen is daarom zeer blij met de steun van ruim 38.000 trouwe begunstigers, 600 vrijwilligers, overheden, fondsen en sponsors, zoals de Nationale Postcode Loterij en bedrijfsrelaties.

Talrijke landgoederen en grote natuurgebieden verbinden ons met een interessant en leerzaam verleden; van prehistorie tot in de 20ste-eeuw. Denk aan landgoederen met kastelen, historische huizen, ruïnes, karakteristieke boerderijen, kleinschalige landbouwgronden, houtwallen, lanen, bossen en heidevelden. Totaal zijn al zo’n 11.000 hectare historische grond en 32 kastelen verworven. Samen meer dan 135 van de mooiste plekjes van Gelderland. Daarnaast beschikt de stichting over een grotendeels nationaal geregistreerde museumcollectie van 18.000 stukken.

Bijna al onze natuurgebieden zijn toegankelijk voor publiek en zeven kastelen en landhuizen zijn opengesteld voor publiek. Kasteel Ammersoyen, Cannenburch, Doorwerth, Hernen en Rosendael en huis Verwolde en Zypendaal.

Door het jaar heen worden er tal van activiteiten en excursies georganiseerd in de natuurgebieden en op de kastelen. Ook kunt u vanaf de website gratis wandel- en fietsroutes downloaden. Kom genieten van de mooie natuur en rijke cultuurhistorie van Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen.

Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen, mooi voor iedereen.
De Dellen, Zwaluwenburg, Schouwenburg, Vossenbroek, Cannenburch, Zandhegge, Staverden, Schaffelaar, Sysselt, Wekeromse Zand, Warnsborn, Doorwerth, mariendaal, Loenermark, Rosendael, Verwolde, Lochemse Berg, Hesselink, Gossink, Landfort, Hagen, ruïne Batenburg Bergharen, Waardenburg, Neerijnen, Ammersoyen, Nederhemert, Brakel, Regulieren, Hernen, Zypendaal, Rosendael

Geldersch Landschap En Kasteelen
Zijpendaalseweg 44