VSCD Vereniging Schouwburg- en Concertgebouwdirecties

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties is in 1947 opgericht om door gezamenlijke inkoop van kolen prijskortingen te bedingen. In de loop der jaren is de vereniging uitgegroeid tot de belangrijkste brancheorganisatie van theaters in Nederland. De vereniging is allereerst een ontmoetingsplek voor theaters en hun directies in de vorm van regio’s, secties, congressen en beurzen, prijsuitreikingen, individuele coaching en intervisie en een groot aantal informele ontmoetingen en bijeenkomsten. De drie centrale doelstellingen van de vereniging zijn:

- Collectieve belangenbehartiging
- Individuele dienstverlening en professionalisering
- Bevordering van de podiumkunsten

Voorbeelden van collectieve belangenbehartiging zijn de btw-verlaging uit 1999, de vereenvoudiging van de belastingwet 2001 en het afsluiten van mantelovereenkomsten met aanbieders van podiumkunst. Individuele dienstverlening en professionalisering hebben betrekking op het beantwoorden van vragen, het mogelijk maken van bedrijfsvergelijkingen door middel van het Theater Analyse Systeem (TAS), de organisatie van studiedagen en het beheer van de Academie voor Podiumkunsten. Bevordering van de podiumkunsten betreft onder meer de bijdrage van de vereniging aan het cultuurbeleid van gemeenten, provincies en rijk, evenals aan het Branchestructuuronderzoek Podiumkunsten. Voor de toekomst wil de VSCD de collectieve belangenbehartiging versterken door de samenwerking met andere podia en festivals te intensiveren.Daartoe werd in 2002 samen met de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals, de federatie van podiumverenigingen opgericht. De wederzijdse dienstverlening zal worden vergroot door uitbreiding en intensivering van secties.

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor VSCD Vereniging Schouwburg- en Concertgebouwdirecties

VSCD Vereniging Schouwburg- en Concertgebouwdirecties
Funenpark 1