Vereniging Cliëntenbelang Amsterdam

Tot 2009 werden de belangen van de verschillende cliënten- en patiëntengroepen in Amsterdam behartigd door vier verschillende organisaties: het Amsterdamse Patiënten/Consumenten Platform (APCP), de Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam (SGOA), COSBO (ouderenbelangen) en het Verstandelijk Gehandicapten Belangen Collectief (VBGC).

Op 24 juni 2009 is vanuit deze oude belangenorganisaties door 83 aangesloten lidorganisaties een nieuwe vereniging opgericht: Cliëntenbelang Amsterdam. Opgericht als onafhankelijke belangenorganisatie voor álle chronisch zieken, cliënten van de gezondheidszorg, welzijn en maatschappelijke dienstverlening, ouderen, mantelzorgers en mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke of psychische beperking.

Cliëntenbelang Amsterdam is als nieuwe organisatie gestart vanuit de geschiedenis en met de ervaring en expertise van de vier voorgangers. Met medewerkers, vrijwilligers en aangesloten lidorganisaties is in 2009 en 2010 invulling gegeven aan een nieuwe, bredere opdracht. Zoals elke fusie is ook deze gepaard gegaan met een gewenningsperiode, met herkenbare bloedgroepen en met het zoeken naar een nieuwe gedeelde richting.

Na anderhalf jaar kunnen we duidelijke signalen zien van betere samenwerking en een meer gedeeld beeld op onze rol en taak, zowel onder onze medewerkers als bij onze aangesloten organisaties. De komende periode zullen wij ons vanuit die samenwerking verder verankeren in de Amsterdamse samenleving. participatie.

Services

• Alleen op afspraak