Stichting Ricciotti Ensemble

Het Ricciotti is een symfonieorkest bestaande uit veertig studenten. Het merendeel van de leden is student aan een Nederlands of buitenlands conservatorium; een aantal is vergevorderd amateur. Ricciotti geeft minstens honderd optredens per jaar. Gemiddeld komt het orkest veertig dagen per jaar bijeen (inclusief repetitieperiodes). Op een tourneedag worden meerdere optredens gegeven voor de meest uiteenlopende soorten publiek; drie is het minimum en twaalf het record. Het Ricciotti gaat drie keer per jaar op tournee. Omdat bijna alle orkestleden studeren, spelen de tournees zich meestal af tijdens de vakantieperiodes. Per jaar vinden gemiddeld acht tourneedagen plaats in het buitenland.
Iedere tournee neemt het Ricciotti 25 tot 35 muziekstukken mee, die tussen de twee en acht minuten duren. Een groot deel hiervan is klassiek repertoire, variërend van vroegrenaissance tot 21ste-eeuws. Daarnaast speelt het Ricciotti alle denkbare stijlen, zoals jazz, pop en wereldmuziek. Het repertoire is letterlijk grenzeloos, van speedmetal tot glitsch, en van klezmer tot bigband. Tijdens de zomertournee, die zich voor een deel in het buitenland afspeelt, staat er uiteenlopende muziek uit het land van bestemming op de lessenaar.
Het Ricciotti heeft binnen de Nederlandse muziekwereld een rol als voortrekker te vervullen: de artistieke leiding deelt jaarlijks opdrachten uit aan componisten en arrangeurs. Zo staan er ieder jaar minstens zes wereldpremières en twintig nieuwe arrangementen op het programma. Elke tournee gaan er één of meerdere solisten mee. De solisten hebben een belangrijk aandeel in de tournees, niet alleen in de samenstelling en uitvoering van het repertoire, maar ook in de representatie van het orkest.
Het Ricciotti kan binnen drie minuten opstellen (het record van 2'12" werd op 3 mei 2007 gevestigd op het Ledig Erf, Utrecht) en heeft geen podium, stoelen of kleedkamers nodig. Daardoor is het orkest in staat om daadwerkelijk overal op te treden. En dat doet het dan ook: van druipsteengrot tot bergtop en van Boeing 747 tot koeienstal.
Het Ricciotti heeft zich bij de oprichting in 1970 ten doel gesteld om symfonische muziek te brengen op plekken waar deze normaal gesproken niet klinkt. Kunst de straat op! Inmiddels is er aan dat streven weinig veranderd. De uitwerking van het concept van het Ricciotti is allround: zo starten de tournees meestal met een repetitieperiode in een school of sociale instelling.

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor Stichting Ricciotti Ensemble

Stichting Ricciotti Ensemble