CliniClowns Nederland

Vaak komt een ziek of gehandicapt kind in een wereld van volwassenen terecht, omdat de omgeving zich richt op de ziekte of handicap. CliniClowns helpt kinderen om gewoon weer even kind te zijn. Zo verzorgen we veel leuke activiteiten, waardoor kinderen tijdens een moeilijke tijd, toch nog kunnen spelen en plezier kunnen beleven.

De activiteiten van CliniClowns hebben tot doel zo veel mogelijk kinderen de afleiding te bieden, waar zij behoefte aan hebben. Daarom organiseert CliniClowns behalve één-op-één contact tussen clown en kind, ook verschillende belevenissen, waar veel kinderen aan kunnen deelnemen. Met een groot aantal professionals - zowel clowns als op kantoor - ontwikkelen we steeds weer nieuwe activiteiten voor verschillende doelgroepen.
Met jouw hulp kunnen we steeds meer kinderen weer even laten lachen. Je kunt een bijdrage leveren door maandelijks, of eenmalig te doneren. En er zijn nog veel andere manieren om CliniClowns te steunen.

CliniClowns op Bezoek

CliniClowns komen bij kinderen in ziekenhuizen en instellingen op bezoek. Ze spelen samen, waardoor de kinderen afleiding en plezier beleven en even vergeten dat ze ziek zijn. Inmiddels bezoeken zo'n 67 clowns ruim 100 ziekenhuizen en andere instellingen door heel Nederland.

De CliniClowns komen bij elk kind apart op bezoek en elk kind krijgt zijn eigen aandacht. Het kind en de situatie zijn altijd het vertrekpunt. Iedereen heeft zijn eigen verhaal. Centraal staat de gezonde kant van het kind, juist wat het wel kan. Bij het ene kind wordt groot uitgepakt, bij een ander is het spel klein en subtiel. Soms is het rollebollen van het lachen, soms zijn het pretlichtjes in de ogen. Allemaal afhankelijk van wat het kind wil.

CliniClowns spelen niet alleen in ziekenhuizen. Ook vanuit andere instellingen komt de vraag om afleiding en plezier. Daarom bezoeken wij ook kinderen in revalidatiecentra, kinderhospices en gezinsvervangende tehuizen.De CliniClowns zetten hun clownsneus iedere week op, ’s morgens en ’s middags. Hoe lang zij aanwezig zijn, verschilt per instelling en hangt af van de beschikbaarheid. In elke instelling wordt er na een half jaar geëvalueerd en gekeken naar het vervolg.

De clowns kunnen hun werk doen dankzij de pedagogisch medewerkers en kinderverpleegkundigen van de instellingen. Zij begeleiden de kinderen en kennen hen goed. Voordat de clowns de afdeling op gaan om de kinderen te bezoeken, laten zij zich informeren over de conditie en stemming van het kind.

CliniClowns Nederland
Soesterweg 300/A